|
|
Виховна система школи – це широке поняття, яке охоплює весь педагогічний процес, інтегруючи навчальні заняття дітей, різноманітну діяльність і спілкування за межами школи, вплив соціального, природного, предметно-естетичного середовища, що невпинно розширює виховний простір.
Виховна система – це відкрита система : вона не тільки успішно взаємодіє з близьким та далеким соціумом, а й , освоївши його, сама стає могутнім засобом реалізації. Виховна система не зводиться тільки до системи педагогічної. Педагогічна система – це вужче поняття, ніж виховна система, але вона – її основа. Виховна система впливає на учнів не лише як педагогічний чинник ( через учителя, уроки, підручники, класні години), а й як чинник соціальний ( через довкілля, взаємини між дітьми, вчителями, батьками).
Саме ці складнощі та обставини враховувалися при створенні виховної системи Розбишівської ЗОШ 1-111 ступенів. Вона побудована з опорою на таку законодавчу базу :
- Закон «Про загальну середню освіту»
- Закон України «Про виховання дітей та молоді»
- Обласна програма системи виховання учнівської молоді на період до 2012 року
- Основні орієнтири виховання учнів 1-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів України.
З 2009 року виховний план навчального закладу складається на основі Програми «Основні орієнтири виховання учнів 1-12 класів ЗНЗ», затвердженої наказом МОН України від 17.12.07 № 1133. Він має помісячну будову :
- вересень – Місячник основ безпеки життя. Всеукраїнський місячник
«Увага! Діти на дорозі!»
- жовтень – Місячник правових знань
- листопад - Екологічне виховання
- грудень - Місячник національного виховання
- січень - Місячник морально-етичного виховання
- лютий - Місячник художньо-естетичного виховання
- березень – Місячник родинно-побутового виховання
- квітень - Місячник фізкультури і спорту
- травень - Місячник військово-патріотичного виховання
Основою виховної системи школи є особистісно зорієнтований підхід та впровадження інтерактивних методів виховної роботи, що випливає із методичної проблеми , над якою працює заклад : «Удосконалення навчально-виховного процесу шляхом використання активних методів навчання та оптимізації роботи усіх ланок учнівського самоврядування» та методоб’єднання класних керівників « Удосконалення виховного процесу шляхом використання нетрадиційних форм роботи з учнями та їх батьками».
Мета Розбишівської загальноосвітньої школи сьогодні - виховання різносторонньої особистості, готової до життя в непростому світі; законослухняного громадянина України, активного учасника державотворчих процесів, здатного реалізувати себе, схильного до ведення здорового способу життя.
Досягненню цієї мети має сприяти об’єднання зусиль педагогів, батьків, громадськості та робота на основі аналізу інтересів школярів.
Завдання виховної системи школи на 2009 – 2010 навчальний рік формулюються так :
- Поглиблювати зв’язки між сім’єю та школою, школою та органами місцевого самоврядування у сфері виховання учнівської молоді.
- головну увагу зосередити на правовому, патріотичному вихованні дітей та формуванні здорового способу життя.
- Пріоритетним у роботі школи залишити родинне виховання.
- Удосконалювати виховний процес шляхом використання нетрадиційних форм роботи з учнями та їх батьками.
- Активно впроваджувати в роботу органів учнівського самоврядування проектну діяльність.
Вони були сформульовані після вивчення сподівань учнів та їх батьків щодо роботи навчального закладу. У ході опитування , було виявлено, що близько 70% батьків хочуть, щоб школа підготувала дітей до вступу в ВНЗ, 50% - щоб дитина отримала художньо-естетичний розвиток, 80% - щоб дитина відвідувала гурток чи спортивну секцію, щоб дитина просто перебувала в школі – 20%. Учні хочуть, щоб у школі було цікаво (98%). Щоб можна було поспілкуватися ( 91%), щоб отримати хороші знання (74%), щоб можна було відвідувати гуртки і секції за інтересами (99%).
Цей широкий спектр побажань і визначив необхідність коректування та вдосконалення виховної системи закладу, яка включає в себе такі напрями :
- Ціннісне ставлення до суспільства і держави.
- Ціннісне ставлення до себе, людей.
- Ціннісне ставлення до сім’ї , родини.
- Ціннісне ставлення до природи.
- Ціннісне ставлення до праці.
- Ціннісне ставлення до мистецтва.
Важливе місце у виховній системі школи посідає управління. Під управлінням розуміють чіткий розподіл обов’язків між адміністрацією, всіма членами педагогічного колективу, використання ініціативи громадських організацій, залучення учнівського самоврядування. Школа намагається забезпечити науково обґрунтовану організаційну структуру, яка б сприяла взаємодії та взаємозалежності усіх ланок управління. На першому щаблі цієї структури стоїть директор школи, який забезпечує добір і розстановку кадрів, здійснює внутрішкільний контроль , надає допомогу педколективу, організовує роботу з батьками.
Заступник директора з навчально-виховної роботи безпосередньо планує виховну діяльність, реалізує управлінські рішення, організовує методичну роботу з питань виховання, слідкує за робото. Методичних об’єднань класних керівників, продуктивністю класних виховних систем, відповідає за підготовку та проведення загальношкільних виховних заходів, роботою штабу профілактики правопорушень, проведенням батьківських зборів, батьківського всеобучу тощо.
Класні керівники впроваджують управлінські рішення в класних колективах, вивчають особливості класу, проектують та здійснюють виховну роботу в них. В межах школи вони співпрацюють у внутрішкільному методичному об’єднанні, що має свого голову, який розробляє план роботи методоб’єднання, організовує її, сприяє обміну досвідом виховання , впровадженню передових виховних технологій, слідкує за самоосвітою вчителів.
Зупинимося на виховному процесі в школі.
Напрям громадсько-патріотичного виховання включає в себе організацію традиційних загальношкільних заходів. Так, до Дня визволення Полтавщини та Гадяччини щорічно влаштовується Свято квітів, головна мета якого – вшанувати пам’ять про тих, хто боровся за сьогоднішнє безхмарне небо у нас над головою. До Дня Збройних Сил України , Українського козацтва та Дня перемоги вже традиційним стали військово-спортивні свята, обов’язковим елементом яких є змагання з військово-прикладних видів спорту, під час яких юнаки і дівчата показують свою інтелектуальну , фізичну підготовку, готовність до захисту Вітчизни.Цікавими для дітей є і зустрічі з учасниками Великої Вітчизняної війни, афганських подій, людьми, що пережили голодомор, ліквідаторами аварії на ЧАЕС. Спілкування з живими творцями історії зачіпає за живе дитячі душі, примушує замислитись, сприяє залученню їх до роботи в пошукових загонах «Пам’ять» та «Материнка», результатом роботи яких стала частина експозиції в шкільному музеї, встановлення ряду прізвищ загиблих воїнів, що поховані в Братській могилі в центрі села; укладення більш повних списків жертв голодомору 1932-1933 років, організація зустрічей з колишніми остарбайтерами та створення коротких відеофільмів про них. Усе це неодноразово знаходило висвітлення в рамках туристсько-краєзнавчій експедиції «Пізнай свою країну» районному рівні.
З метою активізації інтересу дітей до військово-патріотичної роботи в школі використовуються різноманітні форми проведення виховних заходів. Крім уже названих зустрічей , військово-спортивних свят, засідань пошукових загонів, екскурсій у шкільному музеї, використовуються науково-теоретичні та практичні конференції («Розбишівка в роки великої Вітчизняної війни : білі плями», «Ядерна енергетика : за і проти» тощо), вахти пам’яті ( у День Пам’яті Жертв Голодомору та День Перемоги), панахида за убієнними Голодоморами, конкурси плакатів і творів («Ми –за мир», «Вклонімося далеким тим рокам»), усні журнали ( присвячені подіям під Крутами, Дню Соборності України), волонтерські десанти.
Важливе місце в системі виховання займає правовиховна робота, яка ведеться в двох напрямках :
- правова просвіта учнів та їх батьків;
- профілактика правопорушень.
Колектив школи керується тим, що кожна людина повинна знати норми і правила поведінки в суспільстві, свої права і обов’язки, основні положення про працю , сім’ю, Громадського і Карного Кодексів, Законодавства про охорону здоров’я.
Педколектив використовує у роботі таку схему :
ПРОСВІТНИЦЬКА РОБОТА
ПРОВЕДЕННЯ ТИЖН ГОДИНА ЗУСТРІЧ ІЗ
ПРАВОВИХ ЗНАНЬ ЮРИДИЧНОГО ПРАЦІВНИКАМИ
НАВЧАННЯ ПРАВООХОРОННИХ
ОРГАНІВ
ВИХОВНІ ЗАХОДИ КЛАСНІ ГОДИНИ РОБОТА З БАТЬКАМИ:
ЗБОРИ, КОНФЕРЕНЦІЇ,
ЗУСТРІЧІ З ПРАЦІВНИКАМИ
СОЦІАЛЬНИХ СЛУЖБ ТОЩО
УРОКИ ПРАВОЗНАВСТВА ЛЕКТОРІЙ « ЗА ВИСТАВКИ ЛІТЕРАТУРИ
ЗДОРОВИЙ НА ПРАВОВУ ТЕМАТИКУ
СПОСІБ ЖИТТЯ»
Крім просвітницької роботи школа сьогодні стоїть перед фактом необхідності проводити роботу профілактичного характеру з дітьми, що мають девіантну поведінку та учнями, які вже скоїли правопорушення. Ця робота теж носить систематичний характер :
1.Вивчення особливостей контингенту учнів, причини скоєння окремими з них протиправних дій, накреслення шляхів подолання девіантної поведінки (адміністрація, класні керівники).
2.Призначення наставників дітей, схильних до правопорушень
( директор).
3.Планування роботи з неблагополучними сім’ями та важковиховуваними дітьми ( ЗДНВР, класні керівники, наставники).
4.Вивчення інтересів, здібностей, нахилів важковиховуваних дітей, залучення їх до позакласної роботи та роботи в гуртках ( класні керівники, керівники гуртків).
5.Залучення учнів, схильних до правопорушень, до різних видів суспільно-корисної діяльності ( учнівське самоврядування).
6.Робота з учнями, схильними до правопорушень та їх батьками, через засідання педради, роботу батьківського комітету, ради школи, батьківського всеобучу, клубу «Родина», штабу профілактики правопорушень та спільних дій школи з сільвиконкомом, соціальними службами, правоохоронними органами.
Важливою ділянкою роботи в системі профілактики правопорушень є контроль за пропусками учнями школи. Останнім часом в Розбишівській ЗОШ 1-111ст. вжито заходів щодо його посилення. Проводиться ця робота в кілька етапів :
- Щоденний контроль адміністрації за завідуванням учнями школи через рапортички медсестри.
- Робота класних керівників по попередженню пропусків без поважних причин з учнями та їх батьками.
- Контроль класних керівників за вже зробленими пропусками через зошит відвідування.
- Робота класних керівників з учнями, що мають пропуски без поважних причин та їх батьками, через засідання штабу профілактики правопорушень, ради школи, педради.
- Контроль адміністрації за роботою класних керівників у цьому питанні через накази по школі, наради при директорові тощо.
- Звернення за допомогою до адмінкомісії та опікунської ради при сільвиконкомі у виключних випадках.
Отже, у школі постійно діє трьохступеневий контроль за пропусками учнями занять,крім того розроблено пам’ятку про відвідування учнями школи , з якою ознайомлено всіх батьків та дітей і яка є обов’язковою для виконання;організовано чергування по школі учнів і вчителів, проводяться лінійки по чергуванню.
Важливу роль у профілактиці правопорушень серед учнівської молоді відіграє штаб профілактики правопорушень, до складу якого входять члени адміністрації школи, вчителі, учні. Штаб координує діяльність класів, планує профілактичну роботу, бере на облік учнів, схильних до правопорушень, а також соціально неадаптовані сім’ї. Засідання штабу відбуваються двічі на семестр і вирішують питання, які на сьогодні стоять у школі особливо гостро.
Значної уваги педколектив надає співпраці з органами соціального захисту, правоохонними органами та органами місцевого самоврядування. Про це говорять заходи проведені протягом 2009-2010 років :
1.Зустріч з працівниками кримінальної міліції у справах неповнолітніх та дільничним інспектором.
2.Зустріч з інспектором ДАІ Багнюком П.Г.
3.Зустріч з працівником соціальної служби у справах сім’ї та молоді Олешком О.М.
4. Спільне засідання виконкому сільської ради та педагогічної ради з метою вироблення спільних дій по профілактиці правопорушень.
5.Звернення до сільвиконкому з вимогою забезпечити право дітей на безпечне пересування вулицями села.
Значною мірою посилюється профілактична робота під час проведення місячника та тижня правових знань . Крім того, у школі діє лекторій «За здоровий спосіб життя», який ведуть шкільна медсестра, учителі ОБЖ та основ здоров’я, працівники лікарської амбулаторії.
Правовою освітою в школі прагнемо охопити не тільки учнів, а й батьків. Питання правової роботи розглядалися на загальношкільній конференції, класних батьківських зборах, засіданнях ради школи. Останнім часом озброюємо батьків правовими знаннями та впливаємо на неблагополучні сім’ї через діяльність клубу «Родина».
Пропаганді здорового способу життя сприяє і позакласна робота з фізичної культури. Особливою популярністю серед дітей користується волейбольний гурток, який відвідують більше 70% учнів школи, та змагання з настільного тенісу, футболу, шахів, легкої атлетики, що є традиційними у школі.Шкільна волейбольна команда посіла ІІІ місце в обласних змаганнях, а школа ІІ місце в районі.
Ціннісне ставлення до людей виявляється у моральній активності особистості, прояві чесності, чуйності, толерантності, доброти, відповідальності, ввічливості, готовності до співпраці, протистояння проявам несправедливості і жорстокості. Робота за цими напрямками починається з анкетування, тестування з метою вивчення сформованості моральних якостей у класних колективах та у кожного учня зокрема. Лише після аналізу результатів психолого – педагогічного дослідження класним керівником та психологом визначаються проблемні зони та прогнозується шлях вирішення проблеми. Хоча, звичайно, школа не відмовляється від виховної роботи морального напрямку загального спрямування. Велика роль у цьому належить предметам «Я і Україна» в 1-4 класах та «Етика» в 5-6 класах, на заняттях з яких учні усвідомлюють, що таке добро і зло, чесність і брехня, сміливість і боягузтво тощо. Неабияку функцію виконують уроки літератури, які допомагають дітям збагнути суть моральних цінностей.
Відповідно до вікових особливостей дітей проводяться такі заходи : у 1-4 класах – «Школа гарної поведінки»; «Скриня народної мудрості»; акція «Потурбуйся про товариша» (діти допомагають дітям); у 5-6 класах – «Бал ввічливості»; година щирості «Не робіть моїх помилок», акція «Подарую книгу»; у 7-8 класах – диспути «Дисципліна : свобода чи необхідність»; «Жити : будувати життя чи пристосовуватись?»; у 9-11 класах - заняття з елементами тренінгу «Вихід є завжди», «»Взаєморозуміння : на чому воно ґрунтується», «конфліктна ситуація: народження істини , а не загострення»; круглі столи « людське життя – найвища цінність», «Чи можна заключити парі з власною совістю?», диспут «У чому краса людини», «Інтелігентна людина: яка вона?» тощо.
Наприкінці навчального року класні керівники та психолог у рамках дня діагностики проводять вивчення латентних якостей ( рівень виховання учнів, їх соціальні якості, рівень виховання класу); та визначають шляхи щодо корекції тієї чи іншої якості в наступному навчальному році.
Гідне місце у виховній системі школи займає робота за напрямом «Ставлення до праці», який передбачає усвідомлення учнями значущості праці , розвинену потребу в трудовій активності, ініціативність, схильність до підприємництва, рішення економічних законів і проблем суспільства та засобів їх розв’язання , готовність до творчої діяльності, конкурентноспроможності за умов ринкових відносин.
Трудове виховання є системою виховних впливів , завдання яких полягає у морально-психологічній підготовці учнів до майбутньої професійної діяльності. З метою його вирішення у школі створено гурток «Обираємо професію», який відвідують учні 9-11 класів, керує ним шкільний психолог , який допомагає дітям визначитися зі своїм життєвим шляхом у майбутньому відповідно до природніх задатків, психо-фізичних особливостей.
Сприяє трудовому та економічному вихованню школярів і інша діяльність в межах цих напрямків. Найцікавішими формами роботи, використовуваними в школі, є постійно діючий проект «Ми – волонтери», екскурсії до підприємств села, «Книжкова лікарня», виставки «Моя мама-майстриня», «Своїми руками», учнівський ярмарок до Дня сміху, робота на клумбах та догляд за кімнатними рослинами в рамках конкурсу «Щоб школа наша квітла», акції «Жолудь», «Збережи дерево»; свято приурочене дню працівника сільського господарства.
Ціннісне ставлення до природи формується у процесі екологічного виховання, яке тісно пов’язане з трудовим. Адже заходи типу «Щоб квітла школа», «зробимо шкільне подвір’я затишним» «Посади дерево» та інші сприяють формуванню у дітей і працелюбства, і екологічної культури.
У школі діє екологічний загін «Едем», який протягом 2009-2010 року займався вивченням теми «Артополот як гідрологічний заказник» і представив свою роботу на районному етапі конкурсу «Пізнай свою країну». Великого поширення у школі набув зелений туризм. Щорічно учні 1-5 класів вирушають у одноденні походи на невеликі відстані ( до річки, озера, лісу) , 6-7 класів – на більші ( до гідрологічного заказника Артополот, до Вишневих ставків, до хутора Мар’янівка тощо), а 8-11 класів – у 2-3-денні походи по району. Результатом таких походів стає опис маршруту та найбільш цікаві відкриття і знахідки на шляху . крім того, учні вчаться здоровому способу життя , культурі поведінки на природі, здобувають туристичні навички 9 орієнтування на місцевості, перша невідкладна допомога тощо).
Традиційними у школі стали такі акції :
- виставки «Дива природи», «Щедрі дари осені»
- «Посади дерево»
- «Встанови годівничку»
- «Збережи дерево»
- «Нагодуй птахів»
- «Здрастуйте пернаті» ( «Зроби шпаківню)
- Конкурси малюнків на екологічну тематику
- Екологічний КВК
- Заходи, приурочені річниці аварії на ЧАЕС ( зустрічі з ліквідаторами, перегляд фільмів, з автором і виконавцем творів про чорнобиль М.М.Федоровим).
Масовістю і соціальною значущістю відзначається акція в рамках місцевого благоустрою «Зробимо наше село затишним».
Ціннісне ставлення до мистецтва формується у школі на уроках музики, образотворчого мистецтва, факультативного заняття з хореографії, гурткових заняттях з вокального та хорового співу, художньої культури та у процесі естетичного виховання. Учні школи охоче включаються у роботу естетичного напряму . Найбільш пам’ятними заходами 2010 – 2011 року стали концерти з нагоди Дня вчителя та Дня народження щколи, Новорічний вернісаж, «Фабрика зірок» для старшокласників , Віденський бал.
Шкільні книголюби разом з бібліотекарем Козуб Н.П. ведуть постійну переписку з членом спілки літераторів Полтавщини,колишньою випускницею школи Л.Костаковою.
Естетичне виховання , на думку педагогів Розбишівської ЗОШ 1-111ст. , неможливе у стінах закладу, який має непривабливий вигляд, далекий від естетики. Тому вчителі самі дбають про оздоблення шкільних приміщень і залучають до цього дітей. Протягом кількох років у школі діє гурток «Юний оформлювач», роботами якого прикрашені шкільні коридори, їдальня, бібліотека; пошуковий загін «Материнка» , знахідки якого ( вишивані картини) прикрасили фойє молодших класів.
Базовим напрямком виховної системи Розбишівської ЗОШ 1-111ступенів обрано «Ціннісне ставлення до сім’ї, родини» ( родинно-побутове виховання). І це не випадково. Адже педагогічний колектив переконаний, що лише спільні зусилля сім’ї та школи можуть забезпечити якість навчально-виховного процесу. Якби в кожній родині панували ті цінності . які проповідує школа, виховний процес був би значно легшим, результативнішим. Адже саме сім’я дає дитині первинне уявлення про світ, людські і соціальні цінності. У більшості випадків вплив родини на дитину сильніший ніж школи.
Співпраця з батьками – головне завдання школи. Педколектив постійно надає допомогу батькам у сімейному вихованні через педагогічний всеобуч, індивідуальну роботу, пропаганду досвіду сімейного виховання, залучення батьків до організації поза навчальної виховної роботи. Тому не можемо не зупинитися на питанні організації спільної діяльності школи, сім’ї та дітей. Її мета – встановити реальні можливості потенціалу кожної сім’ї , створити умови для співпраці сім’ї та вчителя у вихованні учнів; коригувати помилкові погляди батьків на питання сімейного виховання своїх дітей, піднести авторитет батьків в очах дітей і цим сприяти їх правильному вихованню.
Успіх спільної діяльності педагогів і батьків великою мірою залежить від глибокого знання вчителем учнів, їхніх родин. А тому, у цьому напрямку класні керівники починають роботу з вивчення сім’ї учня за такими напрямками:
- структура сім’ї, її склад;
- відомості про батьків;
- матеріальне становище сім’ї;
- суспільно-педагогічна спрямованість родини: ставлення до виховання дітей, спрямованість виховного впливу батька, матері, педагогічна активність батьків;
- внутрішньосімейні стосунки;
- сімейні традиції;
- використання вільного часу.
Для цього використовуються такі методи: відвідування сімей учнів вдома, бесіда, анкетування «Ми і наші діти», «Які ми батьки», психологічні тести, твори учнів «Моя сім’я» , «Як ми зустрічаємо свято…». Після опрацювання зібраного матеріалу робляться висновки про спрямованість спільної роботи з сім’єю.
Батьки беруть участь у роботі ради школи, піклувальної ради, батьківського комітету, штабу з профілактики правопорушень. Чотири рази на рік проводяться класні батьківські збори, два рази на рік – загальношкільна конференція.За участю батьків у школі традиційно проходять такі заходи:
- Родинні свята в класах в рамках місячника родинно-побутового виховання «Моя мама – найкраща» (1-4 класи); «Доля на рушнику» ( 5-11 класи);
- Свято «Тато, мама і я – спортивна сім’я»;
- День добрих справ :»Зробимо затишним рідне село»
- Змагання з волейболу між членами шкільної секції та батьками;
- Вечір шкільної родини «Вилітають соколята із родинного гнізда»;
- Акція «Доброго дня, пернаті»;
- Вечір відпочинку для старшокласників «Сімейні реліквії» , присвячений Дню сім’ї.
Окремо слід сказати про зв’язок школи з метою забезпечення високої якості виховного процесу з громадськими організаціями та позашкільними установами, що вилилося в 2009-2010 році у такі заходи:
- Єдиний урок правил вуличного руху. Зустріч з інспектором ДАІ П.Г.Багнюком
- Заняття з елементами тренінгу «Що треба знати про кримінальну та адміністративну відповідальність неповнолітніх». Зустріч з працівником відділу юстиції Л.Олексієнко,
- Лекція працівника центру служб соціального захисту дітей та молоді О.М.Олешко «СНІД. Наркотики»
- Бесіда «Про режим дня школярів та відповідальність за його порушення» ( дільничний інспектор Борщ В.)
- Участь голови сільської ради у проведенні Свята Першого Дзвоника, підсумкової конференції МАН
- Спільні рейди педколективу та виконкому сільської ради в розважальні заклади села з метою контролю за дотриманням учнями режиму дня, попередження вживання ними алкоголю та тютюну
- Спільні заходи шкільної та сільської бібліотеки, укладення угоди між ними про співпрацю
- Фукціонування учнівського хору на базі сільського Будинку культури
Невід’ємною складовою частиною системи виховання в Розбишівській ЗОШ 1-111ст. є учнівське самоврядування.
Головне завдання учнівського самоврядування нашої школи – це формування і розвиток соціально активної, гуманістично спрямованої особистості з глибоко усвідомленою громадянською позицією, почуттям національної свідомості.
Учнівське самоврядування забезпечує комплексний виховний вплив на учнів шляхом їх залучення до усвідомленої й систематичної участі у вирішенні важливих питань життя класу та школи.
В умовах малокомплектної школи роль учнівського самоврядування надзвичайно велика, головне завдання педагогів – знайти серед учнів лідерів, на яких можна було б спертися. Учнівські організації в школі мають свій план роботи, який підпорядковується загальношкільному плану роботи школи.
Засідання парламенту Республіки «Гармонія» відбувається щосереди, на них приймаються важливі рішення по актуальних питаннях життя учнівської молоді.
Учнівське самоврядування бере активну участь у роботі штабу профілактики правопорушень, організації чергування учнів по школі, проведенні вечорів відпочинку для старшокласників, шкільних дискотек, займаються вожатською роботою. За сприяння органів учнівського самоврядування кожен клас працює над проектом. Заслуговують на увагу два проекти Парламентської Республіки «Гармонія» : «Учень року» та «Клас року».
Конкурс «Клас року» має на меті активізувати активізувати роботу в класах, відродити здоровий дух змагання. Протягом року голови комісій , представлених у парламенті , облікують роботу за своїм напрямком по кожному класові на відкритому стенді в шкільному коридорі. Кожен місяць парламент робить проміжний підрахунок балів. У кінці року підбиваються результати, а найкращий клас нагороджується на Святі Останнього Дзвоника.
Конкурс «Учень року» має на меті підняти престиж знань та високого рівня вихованості в учнівському колективі. Претендентами на високе звання можуть бути ті, хто є призером районних, обласних та національних олімпіад різного рівня, відмінно навчається, бере активну участь у житті школи. Претендентів називають класні колективи, а потім їх кандидатури обговорюються на засіданні парламенту та вносяться до бюлетеня, який одержує кожен учень та вчитель закладу. переможець визначається в результаті таємного голосування , що відбувається наприкінці навчального року. Він нагороджується грошовою премією на спеціальному святі «учень року», його фотографія розміщується на стенді «Наша гордість» в шкільному коридорі. Решта претендентів на звання одержують дипломи в різних номінаціях , як от : «Кращий мовознавець», «Кращий історик», «Кращий математик», «Золотий голос школи» тощо.
Невід’ємною частиною виховної системи Розбишівської загальноосвітньої школи є гуртки, секції, клуби, факультативи. Вони використовуються для різнобічної освіти і виховання учнів. Розвтку в них художніх, науково-технічних, організаторських здібностей, умінь і навичок. На сьогодні в закладі діють вокальний, волейбольний, хоровий, комп’ютерний, стрілецький, профорієнтаційний гурток, працюють пошукові загони “Едем» (екологічний напрям),«Пам’ять”(історичний напрям), «Материнка» (народознавчий напрям), факультативи з хореографії та історії Полтавщини, ДЮП. У гуртках зайнято 90% учнів школи. Велика увага приділяється зайнятості у позаурочний час дітей пільгових категорій та учнів з «групи ризику». Питання про участь їх у гуртковій роботі стоїть на постійному контролі адміністрації.
Питання виховної роботи постійно обговорюються на засіданнях педагогічної ради та методоб’єднання класних керівників. Так , у 2009-2010 навчальному році обговорювались такі питання .
Отже , виховна система Розбишівської загальноосвітньої школи 1-111ступенів – це цілісна система, яка переважно відповідає таким сучасним вимогам :
- Оптимальна реалізація завдань, які випливають з аналізу рівня вихованості учнів.
- Доцільність суспільно корисної діяльності дітей.
- Науково обґрунтована система підготовки до свідомого вибору професії.
- Актуальність та зміст масових виховних заходів.
- Високий рівень самостійності та активності учнів у підготовці та проведенні виховних заходів.
- Достатній рівень розвитку учнівського самоврядування.
- Включення всіх учнів у різноманітні види розвиваючої діяльності.
- Раціональне поєднання словесно інформаційних і практичних методів виховання.
- Забезпечення індивідуального підходу до учнів.
- Турбота про створення гуманістичних відносин в учнівському колективі.
- Педагогічно виправдана система стимулювання учнів.
- Розумна організація дозвілля, що враховує інтереси дітей.
- Використання у виховній роботі зв’язків з громадськістю , позашкільними закладами, осередками культури.
|